Dance Dance Revolution POLAND!

strona główna | kontakt

DDR POLAND » Jak grać w DMX?

Dance ManiaX oferuje kilka trybów gry oraz kilka modyfikatorów, które urozmaicają zabawę. Poniże FAQ przybliża zarówno sposób wybierania poszczególnych trybów i modyfikatorów, jak i samą metodę gry.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
DMX FAQ
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

0. Wprowadzenie

1. Informacje ogólne

1.1. Gdzie grać?
1.2. Jak uruchomić grę?

2. Podstawy DMX

2.1. Jak (i czym) grać?
2.2. Poziomy trudności
2.3. Pierwsze kroki (czy raczej "machnięcia" ^_-) w DMX

3. Zaawansowane

3.1. Tryb double
3.2. Modyfikatory


--------------------------------------------------------
0. Wprowadzenie
--------------------------------------------------------

Choć Dance Maniax nie dorównuje popularnością takim automatom jak DDR czy PIU, to coraz więcej osób próbuje swoich sił w "machaniu". Ten poradnik ma na celu przybliżenie zasad gry i podpowiedzenie jak zacząć zabawę z DMX-em, by nie zniechęcić się już przy pierwszym podejściu. Jest zatem adresowany przede wszystkim do graczy początkujących, choć może i bardziej zaawansowani znajduą tu coś dla siebie. Za wszelkie uwagi dotyczące treści FAQ będę wdzięczna - jeśli zatem chcesz dodać coś od siebie lub sprostować jakąkolwiek zawartą tu informację, daj mi znać (mój adres e-mail to: akane@poczta.fm).

UWAGA: rozdział "1.2. Jak uruchomić grę?" opisuje kolejne kroki uruchamiania gry dla automatów Dance Maniax i Dance Freaks - sposób wyboru piosenek w Dance ManiaX 2nd MIX różni się od tego, jaki opisany jest w niniejszym FAQ.


--------------------------------------------------------------------------------
1. Informacje ogólne
--------------------------------------------------------------------------------
1.1. Gdzie grać?
--------------------------------------------------------------------------------

W Polsce automatów Dance Maniax jest niestety stosunkowo niewiele i można je chyba wymienić na palcach jednej ręki. Najłatwiej "dopaść" te maszyny w sezonie wakacyjnym na wybrzeżu (stoją choćby w Łebie czy Władysławowie). W ciągu roku jest już dużo trudniej - na 100% można zagrać w warszawskiej Galerii Mokotów w salonie Lidera. Gdzie jeszcze? Cóż, pozostaje zaglądanie do działu Spis salonów i sprawdzanie zamieszczanych tam informacji (a także dopisywanie własnych, jeśli udało się odpowiednią maszynę zlokalizować).

--------------------------------------------------------------------------------
1.2. Jak uruchomić grę?
--------------------------------------------------------------------------------

Jedna gra wymaga wrzucenia do automatu 2 zł (w jednej monecie). Jeśli chcemy zagrać w dwie osoby, musimy od razu wrzucić do maszyny dwie dwuzłotówki. Na ekranie pojawi się napis informujący o konieczności wciśnięcia przycisku "Start" - to poziomy przycisk znajdujący się tuż pod dwoma przyciskami strzałek, umieszczony na obudowie automatu (zarówno z lewej - dla gracza numer 1, jak i z prawej strony - dla gracza nr 2).

Miniaturka

Po wciśnięciu "Start" na ekranie pojawią się trzy opcje do wyboru:
- Mild (niski poziom trudności, trzy piosenki do wyboru)
- Wild (wysoki poziom trudności, trzy piosenki do wyboru)
- Trial (tryb umożliwiający zagranie czterech piosenek, jednak przypisanych odgórnie do różnych grup; każda grupa
  prezentuje - obok tytułów - także poziomy trudności piosenek, jakie się w niej znajdują)

Wybór opcji "mild" (zdecydowanie wskazany dla początkujących) lub "wild" przeniesie nas do wyboru utworów, natomiast wybór opcji "trial" automatycznie rozpocznie grę.

Jeśli wybraliśmy poziom trudności "mild"/"wild", to na ekranie pojawi się nowa plansza prezentująca piosenki, jakie mamy do wyboru. Każda piosenka ma określony poziom trudności - im więcej gwiazdek przypisanych do danego tytułu, tym trudniejszy utwór. Aby zmienić piosenkę, wystarczy wcisnąć przycisk strzałki znajdujący się na obudowie automatu - lewa strzałka przewija utwory w lewo, prawa - w prawo. W tle słychać także fragmet piosenki, jaką aktualnie mamy zaprezentowaną na ekranie - jeśli chcemy w nią zagrać, wciskamy przycisk "Start".

--------------------------------------------------------------------------------
2. Podstawy DMX
--------------------------------------------------------------------------------
2.1. Jak (i czym) grać?
--------------------------------------------------------------------------------

Zabawa polega na machaniu rękoma nad czujnikami w rytm muzyki i zgodnie z latającymi po ekranie kółkami/wskaźnikami (na zdjęciu poniżej):

Miniaturka

Niebieskie kółka wymagają machnięcia pod czujnikiem, różowe - nad. Wszystkie suną z dołu ekranu ku górze i wpadają w kontury, wymagając od gracza odpowiedniej reakcji (gdy w kontur wjedzie lewy niebieski, trzeba machnąć pod lewym czujnikiem; gdy w konturze pojawi się prawy różowy, należy machnąć nad prawym czujnikiem). Zdarza się, że w kontury wpadają dwa różne wskaźniki jednocześnie, a na niektórych piosenkach - nawet trzy (np. lewy niebieski + lewy różowy + prawy różowy - wtedy można sobie dodatkowo pomóc nogą, podnosząc kolano na wysokość czujnika).

Zasadniczo gra się zatem rękoma, choć bardziej zaawansowani gracze urozmaicają sobie zabawę przecinając powietrze nad czujnikami choćby głową ;) Przy układach, w których konieczne jest równoczesne "zaliczenie" trzech kółek, można wykorzystać zarówno obie ręce i kolano, jak i ułożyć jedną rękę poziomo nad czujnikami, a drugą pod (do wykonania wyłącznie przez osoby dysponujące długimi rękoma - nad jednym czujnikiem musi się znajdować łokieć, nad drugim dłoń).

Postępy w grze przedstawia pasek znajdujący się nad konturami wskaźników. Jeśli będziemy przegapiać zbyt wiele sekwencji, a na ekranie pojawiać się będzie miss za missem, wówczas "energii" na pasku będzie coraz mniej - gdy jej poziom spadnie do zera, kończymy zabawę (chyba, że piosenka, której nie zaliczyliśmy, była pierwszą wybraną - w takiej sytuacji tracimy jednak prawo do zagrania trzeciego utworu).

--------------------------------------------------------------------------------
2.2. Poziomy trudności
--------------------------------------------------------------------------------

Podstawowe poziomy trudności są dwa - mild (łatwy) i wold (trudny). Wybrać je można zarówno w sposób opisany w dziale "1.2. Jak uruchomić grę?", jak i poprzez wciśnięcie wszystkich sześciu przycisków znajdujących się na obudowie automatu (taka kombinacja przenosi nas do wyboru różnych opcji, w tym modyfikatorów - można jednak z tego poziomu wybrać również zwykły tryb solo i "mild", "wild" lub "trial"). Poziom trudności można zmienić także podczas wybierania piosenki - wystarczy kilka razy machnąć rękoma pod czujnikami, by "mild" zmienił się na "wild" i odwrotnie. Jest to wygodne zwłaszcza w sytuacji, w której grają dwie osoby na różnym poziomie zaawansowania - jedna może bawić się w "mild", a druga przełączyć się na poziom "wild".

--------------------------------------------------------------------------------
2.3. Pierwsze kroki (czy raczej "machnięcia" ^_-) w DMX
--------------------------------------------------------------------------------

Jeśli gramy po raz pierwszy, powinniśmy wybrać możliwie jak najłatwiejszą piosenkę. Zaczynamy zatem zabawę na poziomie "mild" i wybieramy jeden z najprostszych utworów, czyli "Put your faith in me". Liczba pojawiających się na ekranie kółek jest w tej piosence dość niska, poza tym są to wyłącznie wskaźniki różowe, czyli wymagające machnięcia nad czujnikiem - z lewej bądź z prawej strony. Możliwość skoncentrowania się na "pilnowaniu" tylko górnych sensorów pozwala na zorientowanie się o co z całej zabawie chodzi ;) Wybierając kolejną piosenkę kierujemy się liczbą przypisanych do niej gwiazdek - im ich mniej, tym lepiej dla nas. Warto rozważyć np. zagranie "Keep on Movin'" (dwie gwiazdki) i "Together Forever" (trzy gwiazdki).

Ważne: jeśli się nam nie poszczęści i nie zaliczymy pierwszej piosenki (ocena końcowa F), wciąż będziemy mieć możliwość zagrania drugiego utworu. Jeśli jednak i w jego trakcie pasek "energii" spadnie nam do zera, na ekranie pojawi się napis "FAILED" oznaczający koniec zabawy. Przy nie zaliczeniu pierwszej piosenki, a pomyślnym przejściu drugiej, nie będziemy mieć niestety szansy zagrania trzeciego utworu - do tego konieczne jest zaliczenie obu.

--------------------------------------------------------------------------------
3.1. Tryb double
--------------------------------------------------------------------------------

Aby wybrać tryb "double" umożliwiający grę na wszystkich ośmiu czujnikach równocześnie, należy (już po wrzuceniu 2 zł do automatu) nacisnąć wszystkie przyciski kierunkowe (strzałki) znajdujące się na obudowie maszyny + "start". Pojawi się menu z zaawansowanymi opcjami do wyboru - strzałkami na automacie należy zmienić tryb "single" na "double". Po zatwierdzeniu zmian wciskamy "Start".

--------------------------------------------------------------------------------
3.2. Modyfikatory
--------------------------------------------------------------------------------

Modyfikatory możemy wybrać w podobny sposób, jak tryb double. Wciskamy równocześnie przyciski strzałek na automacie + "start" i zostajemy przeniesieni do ekranu z zaawansowanymi opcjami:

Play style:   single   |   double   |   center
Game mode:   mild   |   wild   |   trial
Line type:   cross   |   straight   |   2line
Upside down:   on   |   off
Mirror:   on   |   off

Single - gra normalna
Double - gra na wszystkich ośmiu czujnikach
Center - gra na środkowych czujnikach (prawe gracza numer 1 i lewe gracza numer 2 - co przedstawia poniższy obrazek):

Miniaturka

Mild - niski poziom trudności
Wild - wysoki poziom trudności
Trial - zestawy piosenek do wyboru (grupowanych po cztery)

Cross - modyfikator zmieniający sposób poruszania się po ekranie kółek. Różowe wciąż przemieszczają się z dołu do góry,
          natomiast niebieskie spadają z góry na dół (na dole ekranu pojawiają się dodatkowe kontury - gdy niebieski 
          wskaźnik w nie wpadnie, należy machnąć pod czujnikiem)
Straight - normalny sposób poruszania się kółek/wskaźników po ekranie
2line - znikają niebieskie kółka, pozostają tylko różowe

Upside down - wybór opcji "on" spowoduje, że wskaźniki będą poruszać się z góry na dół. Na dole ekranu pojawią się
                     kontury - gdy kółko wpadnie w kontur, należy przeciąć powietrze nad/pod odpowiednim czujnikiem
Mirror - wybór opcji "on" zamienia różowe wskaźniki na niebieskie, a niebieskie na różowe


Autorka: Akane